Wat moeten we vandaag doen om ook morgen onze concurrenten te verslaan?

Wat moeten we vandaag doen om ook morgen onze concurrenten te verslaan?

Daar zaten ze: 10 ondernemers die me verwachtingsvol aankeken. Jong, gedreven en intelligent. Bij het voorstelrondje was al snel duidelijk dat ieder van hen in een mooi bedrijf werkte en dat verder de vergelijking tussen de bedrijven ophield. Wat bond hen dan? Tja, dat was de vraag hoe je die voorsprong op collega-bedrijven behoudt? Hoe kom je toch iedere keer weer aan innovatieve ideeën?

Nu heb ik zelf ook niet iedere keer hele innovatieve ideeën. Maar toevallig weet ik wel heel erg goed hoe innovatie in een bedrijf georganiseerd kan worden. Naarmate ons gesprek die ochtend vorderde werd duidelijk dat er vier invalshoeken waren waarop deze ondernemers naar hun eigen bedrijf konden kijken om nieuwe kansen te ontdekken.

De eerste invalshoek was de hoeveelheid ruimte voor creativiteit. Is die eigenlijk wel groot genoeg of blijven we toch stiekem te veel binnen de ons bekende en veilige kaders hangen? Hoe organiseren we het zo dat we toch af en toe daar buiten durven te komen?

De tweede was de benutting van kennis en ervaring van de mensen in het bedrijf. Werd deze eigenlijk wel helemaal benut? En hun ideeën?

Na de koffie kwamen we uit bij de derde invalshoek, namelijk de toekomstgerichtheid van het bedrijf. Hoe goed wisten we eigenlijk met welke toekomst het bedrijf te maken krijgt? Welke technologie is in ontwikkeling, met welke ontwikkelingen is de concurrent en mijn klant bezig?

Om tot slot uit te komen bij de laatste invalshoek: hoe organiseer en manage ik een innovatieve organisatiecultuur?

Gelukkig kwamen er niet alleen vragen naar voren, maar schoten ook tips, adviezen en antwoorden heen en weer over de tafel. Aan het eind van de ochtend wist iedere ondernemer vanuit welke invalshoek hij aan zijn bedrijf kon werken om er voor te zorgen dat er innovatieve ideeën blijven komen.

En ik? Vol ideeën ging ik naar huis. Wat is zo’n bijeenkomst toch leuk.