Het gat in de markt

18 dec Het gat in de markt

Ze wilde graag voor zichzelf beginnen, maar ze wist niet in wat. Of ik een keer mee wilde denken over het gat in de markt. Natuurlijk wilde ik dat wel.
Het gat in de markt vinden is de heilige graal voor veel startende ondernemers. Het eerste waar deze ondernemers dan aan denken is het ontwikkelen van een totaal nieuw product of dienst. Zo’n gat is helaas maar voor weinig ondernemers weggelegd. De meeste ondernemers zijn succesvol met iets dat ook door anderen wordt geleverd.

Maar dan, ook als je niet op zoek bent naar het gat in de markt, is het nog steeds lastig om iets te vinden dat bij je past én waar de markt behoefte aan heeft. Wat mij betreft begint deze zoektocht bij jezelf. Als je aan de slag wilt als ondernemer is het belangrijk te weten wat je in huis hebt. Welke kennis, vaardigheden, interesses en contacten heb je? Wees niet te bescheiden en maak een lange lijst van punten die je in huis hebt. En welke punten niet……
Als je deze punten op een rij het, wat is dan de volgende stap om te komen tot een goed idee? Eigenlijk is dat heel eenvoudig: Je ogen en je oren openhouden en kritisch kijken naar wat je om je heen ziet. Bevraag je familie, vrienden, collega’s, buren en vage kennissen over hun gemis in het aanbod dat er is. Denk met hen samen na over producten en diensten die er nog niet zijn in de vorm waarin zij het nodig hebben. Dat hoeft dus niet persé iets heel nieuws te zijn. Het kan bijvoorbeeld een fiets in bijzondere kleuren zijn of een timmerbedrijf met een bijzondere uitstraling. Of iets dat bijzonder is omdat JIJ het doet! Je kunt met hen ook in gesprek gaan over trends. Op internet zijn veel trendrapporten te vinden en kun je de visies van trendvoorspellers volgen. Ze bieden goede inspiratie bij het zoeken naar ideeën voor de toekomst.

Maak een lange lijst van alle goede ideeën die je hoort en ziet. Heb je een lijst van ideeën? Maak dan een keus van de meest interessante die je verder gaat onderzoeken. Drie vragen zijn daarbij van belang:
1. De eerste vraag is “Wat is de toegevoegde waarde van hetgeen je wil je gaan ondernemen?” Dat is ontzettend belangrijk, want alleen dan vind je voldoende klanten die willen betalen. Klinkt simpel, maar toch zie ik dat wel erg vaak misgaan! Het uitgangspunt van deze vraag is dat er voldoende klanten (of groepen klanten) zijn die een probleem hebben. En dat jij dit probleem kunt oplossen met jouw product of dienst. Let er op dat je deze stappen niet omdraait en dat je uitgaat van jouw product of dienst om vervolgens de klant een probleem aan te praten. Daar trapt de klant meestal niet in.
2. De volgende vraag is “Waar liggen je interesses? Hoe meer liefde, focus en energie naar je bedrijf gaat, hoe groter je toegevoegde waarde zal zijn. Dus kies vooral iets waar jij bereid bent om liefde, focus en heel veel energie in te stoppen. Ook hier wil ik je weer waarschuwen voor een valkuil die ik regelmatig zie bij klanten: Het is fantastisch om van je passie je beroep te maken. Maar wanneer je een geweldige hobbyhok bent, wil dat nog niet zeggen dat je een goede restauranthouder of cateraar bent. Een valkuil waar veel ondernemers die starten vanuit hun passie in stappen, is dat de passie belangrijker is dan geld, waardoor ze te goedkoop zijn. Of dat ze zoveel passie voor hun vak hebben, dat ze te weinig oog hebben voor wat de klant nu echt wil. Dat is misschien wat anders of van mindere kwaliteit dan dat zij graag willen leveren. Besef dus dat een bedrijf meer is dan alleen passie. Je zult soms keuzes moeten maken waarbij jouw passie en het succes van jouw bedrijf tegenover elkaar staan. Ben je bereid om wat van je passie op te geven om meer succes met je bedrijf te hebben?
3. De laatste vraag is welke van de ideeën die bij de vorige twee vragen het meest interessant waren, het beste passen bij jouw kennis, vaardigheden en contacten? En kun je de kennis, vaardigheden of contacten die je nog mist, eenvoudig versterken?

Heb je een idee dat toegevoegde waarde heeft, waar je met passie mee aan de slag wil en waarvoor jij alles in huis hebt om succesvol te worden? Dan, kun je verder met het uitwerken van jouw businessmodel en uiteindelijk met jouw ondernemingsplan. Lees hierover in mijn eerdere blogs.

Mijn klant en ik hebben samen bovenstaande stappen in gang gezet. Ze is nu volop in gesprek met de mensen om haar heem om tot ideeën te komen. De komende feestdagen zijn natuurlijk een geweldige kans om met familie, vrienden en een goed glas wijn een (kerst)boompje op te zetten. Ik ben benieuwd!